پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت-متخصصان صنعت نفت/تشریح رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت

مدیر کل برنامه ریزی و کادرسازی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت قوه قضاییه گفت:دفاع مقدس یکی از مهمترین نمادهای نظام و انقلاب اسلامی است خبرگزاری میزان – مهدی پور، مدیر کل برنامه ریزی و کادرسازی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت قوه قضاییه بیان کرد:خدا را شاکریم که توفیق شد از نمایشگاه دستاوردها و خدمات دستگاه قضا در هفته دفاع مقدس بازدید داشته باشیم. خبرگزاری میزان -معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در جریان سفر رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی به استان مازندران با همکاران قضایی و اداری دادگستری این استان در محل سالن اجتماعات شهید بهشتی دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری میزان – نخستین نشست خبری ذبیحالله خداییان در کسوت سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد. خبرگزاری میزان – نشست کانون ارزیابی مدیران اداری با حضور مدیر کل دفتر برنامه ریزی و کادرسازی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و اعضاء این کانون در محل ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه برگزار شد.سیاوش شفائینیا عنوان کرد: در این جلسه پرونده ۵ نفر از متقاضیان تصدی سمتهای مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن جهت بهرهبرداری به کمیته طبقه بندی مشاغل ارسال شد.

خبرگزاری میزان – محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با کارکنان اداری دادگستری کل استان قزوین دیدار و گفتگو کرد. حسابداری منابع انسانی، به سنجش هزینهها و بررسی ارزش منابع انسانی سازمانها و شرکتها کمک میکند و مدیران را در تصمیمگیریهای مهم مربوط به کارکنان یاری میدهد.

یکی از اصلیترین مسئولیتهای هر مدیر منابع انسانی، استخدام است. قبل از هر کاری درباره پیش نیازهای مدیریت منابع انسانی تحقیق کنید و ببینید که آیا مدرک تحصیلی در آنها مهم است یا خیر. تجربه: کارفرمایان معمولا ترجیح میدهند تا افرادی باتجربه در این موقعیت شغلی استخدام کنند تا با خیال راحت پروسه استخدام را به آنها بسپارند. این موقعیت به طور معمول به مدرک کارشناسی نیاز دارد، اما برخی از کارفرمایان در صورت داشتن تجربه کاری قابل توجه و مرتبط، ممکن است افراد را بدون مدرک تحصیلی استخدام کنند. در سازمانهای بزرگتر، وظایف تفکیک شدهتر است و ممکن است چندین نقش و عنوان شغلی برای مدیریت منابع انسانی وجود داشته باشد.

شرح وظایف مدیر منابع انسانی در شرکتهای کوچکتر ممکن است همه این موارد را دربربگیرد. دهه ۱۹۳۰ با شروع رشد مجدد اقتصادی شرکتهای بزرگ در بخشهای جدید همراه شد. بر اساس این ابلاغیه، طول دوره قرارداد کارکنان قراردادی مدت موقت شاغل در مشاغل اصلی – تخصصی در شرکتهای تابع در صورت گرفتن گواهینامه ICDL از مراکز مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور یا بنیاد ICDL ایران و پذیرش در آزمون هوش و توانمندی ذهنی (بر اساس استانداردها و با هماهنگی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت) و پذیرش در آزمون زبان (در بخش reading تخصصی و درک مطلب مرتبط با شغل)، از یک سال به پنج سال (در صورت وجود زمان تا سن قانونی بازنشستگی) افزایش مییابد و در صورت قبولی فقط در آزمونهای هوش و ارائه مدرک ICDL، طول دوره قرارداد از یک سال به سه سال افزایش یابد.

در مسیر تلاشهایی که برای اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکار وزارت نفت در جریان بود، نیمه دیماه پارسال اعلام شد که برای نخستین بار در وزارت نفت، جامعه آماری از تعداد پیمانکاران وزارت نفت و وضع حقوق و دستمزدشان ایجاد، مشاغل پیمانکاری احصا، شرایط احراز شغلهای پیمانکاری استانداردسازی، جداول مختلف حقوق و دستمزد تعریف و سامانه مرتبط با آن ایجاد شده است. این مورد در مورد مدیر منابع انسانی هم صدق میکند و در برخی شرکتها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت میشود. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، سازوکاری را هم برای پایش اجرای صحیح مصوبههای ساماندهی وضع پرداخت کارکنان قراردادی مدت موقت در نظر گرفت تا از این طریق، در جریان گزارش کارکنان از مشکلات احتمالی آنان در مسیر تحقق کامل این مصوبهها قرار گیرد.

به نظر می رسد که پیشنهاد شده، کارکنان یک سرمایه و یا منبع همانند ماشینها شده اند. قطعا هر چه نیرویهای انسانی به عنوان منابع در سطح بالایی از مزیتهای رقابتی باشند، اقتدار و رشد یک مجموعه را تضمین کرده و اهداف سازمانی بهتر و سریعتر حاصل میشود. درباره این عنصر در کشور ما می توان گفت، آنچه که در دوران جنگ تحمیلی پایه مقاومت و ایستادگی جوانان کشور ما بود، در موقعیت کنونی نیز می تواند علی رغم تمامی جذابیت های خارج از صنعت نفت و تحریم ها موجب تلاش جوانان ما در صنعت نفت برای رشد و توسعه باشد.

جنگ جهانی اول توسعه مدیریت کارکنان را تسریع کرد.تعداد زیادی از زنان استخدام می شدند تا جای خالی مردانی که به جنگ رفته بودند را پر کنند. نقش عملکرد کارکنان در زمان جنگ بسیار زیاد بود تا حدی که تولید با تعداد بالا توسط دولت های مرکزی نیازمند اجرای قوانینی بود. کارکنان یا پرسنل یک شرکت به گروه یا افرادی میگویند که در استخدام آن شرکت بوده و میتوانند به ازای کار خود دستمزد دریافت کرده یا نکنند. پیشینه و تاریخچه ی مدیریت منابع انسانی پرسنل حدودا به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد. بر اساس تعریف ویکیپدیا، در سال ۱۸۹۳ برای اولین بار از عبارت منابع انسانی برای کارمندان استفاده شد و تا اوایل قرن نوزدهم نیز از این مفهوم به همین معنا استفاده میشد.

با توجه به گزارشی در سال ۱۹۶۸ این کمیسیون نسبت به کارفرمایان و اتحادیه ها انتقاد هایی داشت. ارتقای رتبه سازمانی کارکنان شاغل در سکوهای دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران هم تقریباً آخرین خبر خوش حوزه منابع انسانی نفت در سال ۹۸ بود. رییس قوه قضاییه در سومین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی گفت: ارتقای معیشت قضات و کارکنان قوه قضاییه یکی از مهمترین راههای مبارزه با فساد در قوه قضاییه است. بنابراین، تصمیم گرفتند تا کارکنان را مجددا به نحو متمایزی آموزش دهند.

این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه مذکور نیز از طریق روش آلفای کرانباخ 987/0 بدست آمد.

آزمونهای اسبتخدامی به میزان گسترده ای به کار گرفته شدند. در واقع، شکل گیری مدیریت منابع انسانی به عنوان یک وظیفه حرفه ای – تخصصی عمدتاً ناشی از اصول و مفاهیمی است که برای اولین بار با به وجود آمدن نهضت مدیریت علمی مطرح گردید. از سوی دیگر، فرهنگ های جمع گرا، دارای ساختارهای پرداختی پهن تری هستند، به گونه ای که میزان بالاترین دریافتی، حداکثر به 20 برابر پاییـــــن ترین دریافتی می رسد.

با عنایت به تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست شرکت ملی گاز ایران منصوب می شوید. به گزارش شانا، در حکم وزیر نفت آمده است؛ با عنایت به تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب می شوید. اما صنایع قدیمی تر مانند نساجی، معدن و کشتی سازی توسط رکود اقتصادی جهانی آسیب دیده بودند. فدراسیونهای کارفرمایی مشخصا از زمینه های مهندسی و کشتی سازی در خصوص نرخهای پرداخت ملی با اتحادیه ها وارد مذاکره شدند.

و مدیران کارکنان برای نداشتن مهارت های مذاکره و شکست در برنامه ریزی برای راهبرد های ارتباطات صنعتی مورد نقد قرار گرفتند.حداقل در این بخش، داناوان بیان می کند که این نقص ها عواقب شکست مدیریت در قرار ندادن مدیریت کارکنان در الویت است.

وظیفهی جذب، انتخاب و حفظ کارکنان را بر عهده دارد که مجموعهای از فعالیتها را در طی حضور کارکنان شامل میشود. چرا حفظ سوابق موثر کارکنان مهم است؟ حمایت از اهداف شخصی هر کارمند که شامل ارائه فرصت برای آموزش یا پیشرفت شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان می شود. وزیر نفت نهم دیماه امسال نیز طی ابلاغیهای خطاب به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، افزایش سقف پرداخت فوقالعادههای تخصصی به کارکنان شاغل در دریا (همکاران مشمول در شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری ایران) را بلامانع خواند.

و بدین ترتیب تعداد کارکنان شاغل در بخش پرسنلی زیاد شد . دولت ها مدیریت کارکنان متخصص را به عنوان بخشی از نیروی محرکه برای کارایی بالاتر می دیدند. تیم متخصص و حرفهای توانا با ارائه مقالات آموزشی مختلف در حوزههای متعدد توسعه فردی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب و کار و غیره مشغول خدمات رسانی به شما عزیزان هستند.

گفتند نتیجه را چه مثبت و چه منفی حتما اعلام می کنند الان دو ماه گذشته و من جای دیگه مشغول به کار هستم و هنوز هیچی اعلام نشده. این افراد مدام در تعامل با منابع انسانی سازمان هستند و باید هر روز اطمینان حاصل کنند که به نیروی کار انگیزه کافی میبخشند. این طرح فعلا در شرکت ملی نفت به صورت پایلوت و به مرور در حال اجرا است و با توجه به بررسی های صورت گرفته انتظار می رود نتایج خوبی در راستای استقرار شایسته سالاری در پی داشته باشد.

با در دست داشتن ابزارهایی نظیر شناسنامه های شغلی حاوی شایستگی ها و تکنیک های ارزیابی شایستگی می توان نسبت به به کار گماری افراد شایسته امیدوار بود. در طول دهه ۱۹۷۰ تخصص گرایی با استفاده از پاداش و منبع یابی رشد یافت و به عنوان یک مسئله جدا به آن نگاه شد. این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی هنگامی که ارزش در روابط کاری جلب توجه میکرد و زمانی که مفاهیمی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی انتخاب در انواع محیط کار شکل گرفت، مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید